دبستان

filesell

دبستان

ستیز من تنها با تاریکی است و برای ستیز و نبرد با تاریکی ، شمشیر بر تاریکی نمی کشم چراغ می افروزم

دبستان

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

آموزش انشا

علیرضا لرستانی | پنجشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۰، ۰۵:۱۲ ق.ظ

 

 


« ‌موضوع با انتخاب دانش‎آموز »

دانش‎آموزان عزیر امروز می‎خواهیم با کمک هم انشاء بنویسیم . ابتدا راجع به موضوعاتی که شما پیشنهاد می‎کنید بحث می‎کنیم و در نهایت از نتیجه بحث یک موضوع را انتخاب کرده و انشاء را می‎نویسیم .
حالا هر کسی موضوعی را در گروه پیشنهاد کند.


معلم : موضوعاتی که به نظرتان می‎آید بگوئید تا من بنویسیم .
طبیعت ، مدرسه ، کتاب ، درس ، کلاس ، آسمان ، باران ، مهربان ، مادر
معلم : آیا تا به حال کلمه رای گیری را شنیده اید ؟ یعنی چه؟
معلم : چند نفر نظر خود را درباره یک موضوع بگویید .
حالا برای انتخاب موضوع می‎خواهیم رای‎گیری کنیم . با کمک همدیگر یک موضوع را انتخاب می‎کنیم .
معلم : چه کسی موضوع طبیعت را انتخاب کرد ؟ چرا طبیعت را انتخاب کردید ؟
داتش‎آموز : چون طبیعت زیباست . پس برای طبیعت دونفر رای دادند .
معلم : چه کسی موضوع مدرسه را انتخاب کرد ؟
دانش‎آموز : ما وقت خودمان را در مدرسه می‎گذرانیم و مدرسه را دوست داریم . پس هفت نفر موضوع مدرسه را انتخاب کردند .  

 

  1ـ مدرسه زندان کوچک ولی دشت بزرگ است .
2ـ مدرسه مکانی است که در آنجا درس می‎خوانیم و خاطرات تلخ و شیرین را در آن تجربه می کنیم .
3ـ مدرسه جاندار ولی بیجان است . یعنی همه فکر می کنند جان ندارد ولی جان دارد . چون جان آن در احساس اوست .
4ـ مدرسه خانه دوم ما و جامعه کوچکی است .
5- مدرسه جای مقدسی است .

معلم : اگر بخواهیم مدرسه را به جایی تشبیه کنیم ،مانند چیست ؟
دانش‎آموز 1 : ظرف سالاد است .
دانش‎آموز 2 : دشت بزرگ است .
دانش‎آموز 3 :مانند باغ است .
دانش‎آموز 4 : مانند ظرف آش است .
دانش‎آموز 5 :مثل دریاست .

معلم : چند لحظه بعد از صحبتهای من چشمهایتان را ببندید و فکر کنید مدرسه جان‎دار و انسان است . احساس خود را از زبان مدرسه بنویسید . یعنی اگر بجای مدرسه بودید از بچه‎ها چه می‎خواستید .
معلم : فرصت تمام شد . جمله هایتان را بخوانید من یادداشت کنم .

دانش‎آموز 1 :دوست دارم بچه‎ها با آرامش برپیکرم قدم بزنند .
دانش‎آموز 2 :من مثل یک آلبوم ، حوادث و خاطرات بچه‎ها را در دل خود جای می‎دهم.
دانش‎آموز 3 : از دانش‎آموزان خوا هش میکنم که درحیاط من آشغال نریزند و مرا کثیف نکنند .
دانش‎آموز 4 : دوست دارم همیشه بچه‎ها در من جشن بگیرند و شاد باشند .
دانش‎آموز 5 : اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من شبانه روز نمی‎خوابم و از آنها نگهداری می‎کنم.
دانش‎آموز 6 : بعضی از بچه‎ها من را زندان فرض می‎کنند ولی من آنان را دوست دارم.
دانش‎آموز 7 : دوست دارم بچه‎ها در من با آرامش بازی کنند .  

 

  معلم : بچه‎ها کافیست. جملات قشنگی گفتید . حالا در گروه بنشینید . از تمام جملاتی که خودتان گفتید . انشا بنویسید .

معلم : زمان تمام شد . هر چهار انشا را در کنار هم بگذارید و از ترکیب آنها یک انشا بنویسید .
معلم : فرصت تمام شد . کدام گروه آمادگی دارد انشا را بخواند .
دانش‎آموز : بنام خدا من جامعه دوم بچه‎ها هستم . بهترین ایام من مهر ماه است .
روزی که شادی بچه‎ها را به جان خریدم . مدرسه جای مقدسی است . مدرسه مثل آلبومی است که خاطرات را در خود نگه می‎دارد .
از بچه‎ها خواهش می‎کنم من را تمیز نگه دارند . من دوست دارم بچه‎ها در من جشن بگیرند .
معلم : بچه‎ها نظری ندارید .
دانش‎آموز : با اینکه خودمان انشا نوشتیم ولی در برخی جملات ارتباطی وجود نداشت .
دانش‎آموز دیگر : سلام من مدرسه هستم . من خانه دوم بچه‎ها و جامعه کوچکی هستم . من بچه‎ها را دوست دارم . بچه‎ها در من خاطرات زیادی بوجود می‎آورند . بعضی از بچه‎ها من را زندان فرض می‎کنند ولی من دشت بسیار وسیع هستم دوست دارم بچه‎ها با آرامش در من قدم بزنند . اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من شبانه روز نمی‎خوابم و از آن نگهداری می‎کنم . خواهشی که از بچه‎ها دارم این است که من را کثیف نکنند .
دانش‎آموز دیگر: مدرسه خانه دوم بچه‎هاست. بچه‎ها در آن آسایش و آرامش دارند. مدرسه جایی است که در آن بچه‎ها درس می‎خوانند و خاطرات تلخ و شیرین را در آن به جا می‎گذارند. اگر وسیله‎ای از بچه‎ها گم شود من بیدار می‎مانم. مدرسه مانند کاسه است، نخود و لوبیای آن را بچه‎ها و نمک آن را بچه‎های با‎مزه تشکیل میدهند. معلم: نظرتان راجع به این انشا چه بود؟
دانش‎آموز: این گروه کلمه بچه‎ها را زیاد به کار برده بود.
معلم: گفتید که نخود و لوبیا مثل بچه‎های مدرسه‎اند، یعنی چه؟
چیزهای دیگری نیز داخل آش است. رشته‎های آن نیمکت، کاسه آن مثل کلاس و قاشق آن خانم معلم است.
معلم: یک نفر بیاید پای تخته و توضیح بدهد که از اول چه کارهایی انجام دادیم. دانش‎آموز: بچه‎ها هر کلمه و جملاتی را که به ذهنشان می‎آمد گفتند و در گروه آن را توصیف و تشبیه کردند. یکسری خود را جای مدرسه گذاشتند و مدرسه را با چیزهایی مختلف تشبیه کردند.

  معلم: شاید در این فرصت کوتاه مطالبی به ذهن شما رسید ولی به علت زمان کم نتوانستید بنویسید بعداً می‎توانید مطالب خود را کامل کنید.

 

 

  • علیرضا لرستانی

لکنت زبان

علیرضا لرستانی | چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۰۱:۵۳ ب.ظ

                                       لکنت زبان عمدتا و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. معمولا از سنین 2 تا 4 سالگی شروع می‌شود. لکنت زبان از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است. در سنین 6 تا 7 سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه می‌باشد به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی می‌باشند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.

                                     لکنت زبان چیست   

انسان از طریق تکلم مقاصد خود رابه دیگران می فهماند و از اهداف اطرافیان آگاه می شود . کودک پس از آن که اولین کلمات را بر زبان جاری ساخت، در حدود 18 تا 24 ماهگی اولین جملات ساده را می سازد و با اطرافیان ارتباط کلامی بر قرار می کند. لکنت زبان در حدود سنین 2تا 5 سالگی آغاز می شود و حدود یک درصد افراد را در بر می گیرد(1)                                                                                                

همچنین وقتی که کودک آموزش دبستانی را آغاز می کند بر اثر نگرانی های عاطفی-  اجتماعی ناشی از مدرسه و خانواده احتمال بروز لکنت زبان افزایش می یابد . لکنت زبان در بین پسران بیشتر از دختران رواج دارد. تعاریف لکنت زبان اگر چه متعدد است ولی همگی بر مواردمشترکی توافق و تاکید دارند. لکنت زبان نوعی اختلال دائمی یا موقتی تکلم است که به صورت تکرار، مکث های طولانی و ممتد گویی صداها ، سیلاب ها و یا کلمات بروز می کند و به علت وجود تشنج  عضلانی ، فرد از تولید صداها به طور عادی عاجز است .در واقع سن ، شرایط و ویژگیهای بلوغ نیز احتمالا در تغییر شکل یا تشدید لکنت موثر است. لکنت زبان در میان پسران بیشتر از دختران است و در بررسی‌ها و تحقیقات مختلف نسبتی در حدود 70 درصد برای پسران و 30 درصد برای دختران ذکر گردیده است. بسیار دیده‌ایم که بعضیها به هنگام صحبت ، لکنت زبان دارند؛ یعنی زبان‌شان بر سر برخی از حروف گیر می‌کند. با چنین افرادی باید با ملایمت رفتار کرد؛ ولی متاسفانه عده‌ای هستند که کند زبانی را دستاویز شوخی و ریشخند می‌پندارند. کندی زبان در جایی پیش می‌آید که دستگاههای تکلم انسان دچار پاره‌ای از تشنج‌هاست؛ از این رو، ادای کلمات ناگهان به مانع برخورد می‌کند و پیوسته مکثی در میان صحبت روی می‌دهد. به هنگام چنین رویدادی معمولا انسان حرفی را که روی آن مکث ایجاد شده است، چندبار تکرار می‌کند.

انواع لکنت

لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه در این نوع از لکنت زبان کودک یک سیلاب از

 

کلمه‌ای را (که معمولا اولین سیلاب کلمه را) با سرعت و تشنج تکرار می‌کند. مثلا کلمه پدر را چنین بیان می‌کند : پ پ پ پدر.

لکنت تونیک یا توقف در تلفظ

در این حالت در فعالیت عضلات تلفظی چند ثانیه توقف و سکون بوجود می‌آید و کودک دچار وقفه در تلفظ و ادای کلمه همراه با فشار ، کوشش و حرکات خاصی است. کودک مبتلا به این لکنت برای ادای کلمه شدیدا به خودش فشار می‌آورد و پس از لحظاتی سکون بطور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادا می‌کند.

مراحل مختلف لکنت

کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولا و از بدو پیدایش لکنت تا مرحله نهایی مراحل مختلفی را به شرح زیر می‌گذراند.

لکنتی که کودک پذیرفته است.

کودک در این مرحله متوجه می‌شود که برخی از حروف و کلمات را بطور غیرطبیعی تکرار می‌کند. اما به نظر می‌رسد که نگران حالت گویایی خودش نیست. کودک از این که اختلال تکلمی دارد ناراحت نبوده و رنجی نمی‌برد و کوششی هم برای رفع آن نمی‌نماید. در این مرحله ،‌ لکنت کودک معمولا همراه با اختلالات تنفسی و یا علایم و عوارض بیماری نمی‌باشد. نوع لکنت کودک در این مرحله بیشتر از لکنت تکراری است و به همین دلیل در این حالت برنامه‌های گفتار درمانی موثر است.

لکنتی که کودک در برابر آن عکس العمل نشان می دهد (لکنت پس رانده)

بتدریج که کودک بزرگ شده و دامنه مکالمات وسیع تر می‌شود به واسطه رفتار‌های خاص و فشارهایی معمولا از سوی همسالان ، والدین و معلمان متوجه کودک می‌شود، که کودک بطور قابل توجهی با تعجب و گاه همراه با دلسردی نسبت به چگونگی اختلالات گویایی خود عکس العمل نشان می‌دهد. مثلا به محض اینکه برخی از اعضای فامیل و نزدیکان و اطرافیان کودک متوجه می‌شوند که او لکنت دارد، رفتارها و واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. وی این واکنشها را درک کرده و بالطبع عدم اطمینان و تنش عضلانی او بیشتر می‌شود.

لکنت پیچیده و شدید

بتدریج که حرکات و رفتار ضمنی همراه با لکنت به صورت غیر ارادی ظاهر می‌گردد، شدت لکنت افزایش می‌یابد. به نحوی که کودک نسبت به همه موفقیتها و به همه کلمات و همه اصواتی که با عدم روانی و سلامت او در صحبت توام می‌شوند، حساسیت و نگرانی پیدا می‌کند. در این شرایط لکنت خود ، روز به روز پیچیده تر و شدیدتر می‌شود. بطوری که هر چقدر بیشتر نسبت به موفقیتها ، کلمات و جملات از خود نگرانی و ترس نشان می‌دهد، لکنت او بیشتر می‌شود و هر چقدر لکنت او بیشتر می‌شود نگرانی و ترس او از شرایط و موقعیتها و کلمات و اصوات افزایش می‌یابد.

علل لکنت

در واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان ، تا کنون بطور دقیقی روشن نشده است. اما آنچه که تا حدودی مشخص است، آن است که لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی ، عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است. در بعضی از مواقع لکنت ربان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات دستگاه عصبی باشد و یا در مواردی نیز لکنت زبان از زمان کودکی در اثر بعضی ناهنجاریهای خفیف فیزیولوژیکی پدید می‌آید.

روشهای اصلاح و درمان لکنت زبان

امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح ، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می‌نمایند. از جمله این روشها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روشهای زبانی یا تلفظی

برای انجام این عمل بهترین هماهنگی‌ها بین حنجره ، گونه‌ها ، زبان و لب‌ها لازم است؛ اما همین که در این هماهنگی خللی ایجاد شود، زبان به لکنت می‌افتد. پیش از سن 4 یا 5 سالگی به‌ندرت معلوم می‌شود که کودک لکنت زبان دارد. کندی زبان بر اثر اختلال‌های بدنی یا برآشفتگی‌های عاطفی، در انسان رشد می‌یابد. گویا بتوان در پاره‌ای موارد ، کند زبانی را از راه آموزش برطرف کرد؛ یعنی به شخص مبتلا آموخت که چگونه آهسته آهسته چیزی را بخواند؛ آهسته آهسته و با توجه خاص به حرف زدن خود ، سخن بگوید و هر هجایی را با کمال دقت ادا کند.

همچنین به وی می‌آموزند چگونه به هنگام بند آمدن زبانش ، تنفس خود را تنظیم کند. بر اثر مطالعه درباره صوتها یا ترکیب صوتهایی که چنین مشکلی را فراهم می‌آورند، به پاره‌ای از تمرینهای مرحله‌ به مرحله‌ای ، برای خواندن دست یافته‌ایم که با انجام آن می‌توان تا حدود زیادی بر مشکل «کند زبانی» چیره شد. به هر حال ، درمان لکنت ‌زبان باید بوسیله متخصص انجام گیرد. این نکته نیز بسیار قابل توجه است که نباید مبنای عاطفی را در کند زبانی نادیده گرفت.

روش دو جانبه یا مکمل

در این روش به بازپروری و پرورش جنبه‌های دوگانه فکری و زبانی اهمیت فراوان داده می‌شود. این روش بیشتر در مورد کودکان 3 تا 7 ساله استفاده می‌شود و معمولا نتایج ثمر بخشی دارد. هدف این روش در واقع پرورش دوگانه‌ای از قدرت و صحت تفکر ، قدرت و صحت بیان است. به عنوان مثال برای نیل به این منظور به کودک می‌آموزند که افکار خود را اصلاح و روشن دریابد، فقط افکار واضح و روشن خود را به زبان جاری نماید و کلمات و جملات را دقیق و رسا بازگو نماید.

روشهای روان درمانی

این روشها بویژه در مورد افرادی که دچار کشمکش‌های عاطفی و اختلالات روانی عصبی هستند بکار می‌رود. روش روان درمانی برای کودکان سنین پایین ثمر بخش نمی‌باشد.

روش دارو درمانی

برخی اعتقاد دارند که یکی از عوامل لکنت تنش‌ها و اضطراب و هیجانات عاطفی است. لذا داروهای آرام بخش می‌توانند تا حدودی کودک را از اضطراب و هیجانات عاطفی به دور داشته و در نتیجه لکنت زبان او را تقلیل دهند.

رفتار درمانی

یکی دیگر از روشهای متداول و نسبتا جدید در اصلاح و بازپروری لکنت زبان روش تغییرات و اصلاحات رفتاری می‌باشد. نظریه مدافعان این روش در این است که یکی از علل لکنت زبان کودک رفتارهای سازش نایافته و یا ناهنجار اوست. لذا در این روش سعی بر اصلاح رفتارها و بالطبع تقلیل لکنت زبان کودک است.

روش خود درمان گری

این روش که در واقع می‌تواند نوعی روش رفتار درمانی نیز تلقی شود، بر این اساس استوار است که فرد لکنتی با انگیزه قوی و ایجاد تغییرات لازم در زمینه بازخوردها و نگرشهایش نسبت به لکنت خود به برنامه‌ای منظم ، مشخص و بطور جدی و مصمم تلاش کند که اختلال گویایی خود را اصلاح کند.

 

  • علیرضا لرستانی

جمله نویسی دوم

علیرضا لرستانی | چهارشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۰۱:۲۰ ب.ظ

                                                                  به نام خدا

                                              

نام  و نام  خانوادگی                                                               امتحان جمله نویسی پایه ی دوّ م

      

                                            

1- دو کلمه بنویس که حرف اوّل و  آخر آنها یکی باشد.( 5/ نمره)   (              )   (              )

                                                                                                                                                                  

 2- جمله های زیر را کامل کنید. (2 نمره)

الف) به کسی که برای روزنامه  چیزی می نویسد .................... می گویند.

 

ب) کسی که حوصله ندارد .................است.

 

ج) به کسی که ادب داشته باشد .............. می گویند.

 

د)دارو را از ........ می خریم.

        

3- جمله های زیر را مرتّب کن. (2 نمره)

سراغ  باید شما  به خصوص کتاب ها و مجلّه های  بروید خودتان.

 

.......................................................................................................................

 

به او افتاده بود خندیدم دندان شیرین  من وقتی.

 

.......................................................................................................................

 

4-      کلمت زیر را معنی کنید. (2نمره)

 

قصّه .......................................................           با هنر.................................................................

مدرسه ....................................................           بی سلیقه..............................................................

 

5-زیر  کلمه هایی که صدای آخر آنها  ، صدای (   ) می دهد خط بکش. (1 نمره)

 

میوه – خانه -  کوه -  راه – نوشته – کلاه -  ماه

 

6-در یک خط بنویس  چگونه از دندانهایت مراقبت می کنی. (1 نمره)

 

..............................................................................................................................

7- هر کدام از کلمه های زیر چند صدا  و چند حرف دارد .(5/1 نمره)

کلمه

حروف

صداها

 

خواهر

 

 

 

دبستان

 

 

 

صورت

 

 

 

 

 

8-      با هر یک از کلمه های زیر جمله بنویس.    (10 نمره)

 

لقمه .......................................................................................................................

 

مراقبت..............................................................................................................

 

معذرت..............................................................................................................

 

مسواک..............................................................................................................

 

پزشک...............................................................................................................

 

کثیف................................................................................................................

 

مخصوص..........................................................................................................

 

با سواد...........................................................................................................

 

همیشگی............................................................................................................

 

مهربان..............................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  • علیرضا لرستانی