دبستان

دبستان

ستیز من تنها با تاریکی است و برای ستیز و نبرد با تاریکی ، شمشیر بر تاریکی نمی کشم چراغ می افروزم

دبستان

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

نمونه سوال

علیرضا لرستانی | پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۰، ۰۱:۱۵ ب.ظ

آزمون علمی دروس اجتماعی ، علوم و ریاضی پایه پنجم

 

دانلود کنید

  • علیرضا لرستانی

جدول ضرب

علیرضا لرستانی | دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۰، ۰۱:۲۹ ب.ظ

 جدول ضرب

دانلود کنید

  • علیرضا لرستانی

املا

علیرضا لرستانی | يكشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰۹:۲۵ ق.ظ

املا

تعریف املا:

املا به معنی بر سر جمع گفتن ، تقریر مطلبی تا دیگران آن را بنویسند

تعریف جامع املا :

توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف کلمه ها و جمله ها به جای آوای آن ها

هدف از آموزش املا در دوره ابتدایی:

آموزش صحیح نوشتاری کلمه های رایج

آموزش صحیح نوشتن جمله های به کار رفته در دوره ی ابتدایی

تشخیص اشکالات املایی و رفع آن ها

آموزش و تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان

افزایش مهارت زبان آموزی از طریق افزایش دایره ی لغت

هما هنگی بین گوش دادن دیدن و صحیح نوشتن

نکات قابل توجه در مورد آموزش املا

1-دانش آموز باید تمام حروف الفبا و شکل و صدای آن ها را خوب تشخیص دهد

2-رعایت نکات املایی توسط دانش آموزان

3-تقویت ادراک باز شناسی و باز نویسی دانش آموز

4-شروع املا با کلماتی که فراگیران نسبت به آن ها علاقه مندند

خصوصیّات متن املا :

1-در املا از کلماتی استفاده گردد که ارزش املایی داشته باشند

2- با توجه به محتوای درس نکات اخلاقی و اجتماعی در نظر گرفته شوند

3- اشکالات املایی اکثر دانش آموزان در املای جدید به کار برده شود

4-متن املا از نظر کیفی و کمی با کلاس تناسب داشته باشد

چه کلمه هایی دارای ارزش املایی هستند :

کلمه ها یی که دارای چند دندانه می باشند.

کلمه هایی که دارای حروف نا خوانا و استثنا می باشند.

کلمه هایی که تنوین یا تشدید دارند.

کلمه هایی که حروف عربی یا همزه دارند.

کلمه هایی که به لحاظ نگارش متصل یا جدا باشند.

کلمه هایی که از نظر معنی و یا تلفّظ مشکل باشند.

انواع متن املا :

1-متن درس بدون تغییر.

2-متن شامل جمله ها و عبارت های انتخابی از یک یا چند درس.

3-متن املاب تهیّه شده توسط دانش آموزان.

4-متنی که شامل جمله هایی با کلمه های مترادف و یا متّضاد می باشد.

نکات قابل توجه در هنگام قرائت املا :

1-متن املا یک بار کامل خوانده شود و سپس اقدام به دیکته ی آن کنیم.

2- کلمات و جملات شمرده و رسا خوانده شوند

3- رعایت زبان معیار و تلفّظ صحیح کلمات

4- پرهیز از تکرار زیاد و غیر ضروری

6-املا نشانه های دستوری همراه با متن املا

در پایان املا به طور کامل یک بار خوانده شود

روش های آموزش املا :

املای تقریری (سنتی و ساده ترین روش املا)

املای کامل کردنی : در این روش از دانش آموز خواسته می شود که کلمه های جا افتاده ی متنی را که آماده کرده ایم بنویسد. در این روش دانش آموز می تواند از کلمات مترادف نیز استفاده کند

املای تصویری . این املا بیشتر در کلاس اول کاربرد دارد.

املای گروهی به این ترتیب که یکی از اعضای گروه به دیگر اعضا املا می گوید.

املا با کمک ضبط صدا . در این روش دانش آموز با صدای شمرده متنی را می خواند و صدای خود را ضبط می کند و سپس با گوش دادن آن می نویسد.

املای مشارکتی

املای کارتی

املای پای تابلو

تهیه ی دفتر ثبت اشکالات املایی :

در این روش هر دانش آموز اشکالات املایی خود را در دفتری می نویسد و با هر کلمه جمله می سازد و سپس با نظم بخشیدن به جملات ساخته شده متنی کوتاه یا بلند می نویسد . در این رو ش دانش آموز هم صحیح نوشتن کلمه و هم کاربرد کلمه در جمله و هم کاربرد جمله در متن را می آموزد.

در پایان یادمان باشد که آموزش املا به زنگ املا ختم نمی شود .هر تمرین نوشتاری یا هر نکته یا واژه آموزی و...می تواند برای آموزش املا به کار گرفته شود.

 

 

 

 

  • علیرضا لرستانی

کودکان ، نیازها و انتظارات

علیرضا لرستانی | پنجشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۰، ۰۷:۳۰ ق.ظ

 

اگر کودک شما تحرک طلب و پرتب و تاب است، باید نیازهای او را بررسی کنید. خوشبختانه امروزه تکنیک ها و روش هایی که او بتواند توسط آنها خود راآرام کند، در دسترس است. پرخاشگری خبر نمی کند. چنانچه در دوران نوزادی متوجه رفتار مبارزه طلبانه فرزندتان شدید، زمان بیداری او را تنها به آموزش اختصاص ندهید. انتظارات متفاوتی برای چنین بچه ای قائل شوید و روش های مختلفی را به کار گیرید. در طول دوران نوزادی، بچه تحرک طلب ممکن است به خاطر هر مسأله کوچکی گریه کند و خیلی دیرتر از بچه های دیگر خودش را با عادت های خوردن و خوابیدن وفق دهد.

 

اما یک مسأله خوب هم وجود دارد و آن اینکه احتمالاً مشکل زیادی برای فهمیدن احساسات و احتیاجات این بچه ندارید.چرا که او در مقابل هر عملی که به نظرش ناخوشایند بیاید عکس العمل شدیدی از خود نشان خواهد داد، مخصوصاً زمانی که شروع به حرف زدن میکند احتیاجات خود را زبانی بیان میکند. از این گذشته، کودک تحرک طلب همیشه و در همه موارد بدون انعطاف نیست. برای مثال اگر چه ممکن است از تجربیات جدید پرهیزکند و حاضر به پذیرش آنها نباشد، ولی عاشق گذراندن وقتش با شما است. او با شما بیشتر احساس راحتی و خوشحالی میکند. آگاهی داشتن از احتیاجات چنین کودکانی به شما کمک می کند تا دنیای او را به گونه ای شکل دهید که اغلب تجربیات برای او ساده تر یا مسرت بخش تر شود. برای مثال در طول اولین سال زندگی احتمالاً به این موضوع پی می برید که چه روش های مشخصی را برای آرام کردن و از بین بردن ناراحتی های او باید به کار گیرید و بعد از یک سالگی زمان آموزش این روشها فرا می رسد. در آن زمان ممکن است کودکتان تا حدی اذیت شود چنانچه در حین آموزش شروع به مکیدن پستانک یا انگشتش کرد با منع کردن کودک از این کار او را مایوس نکنید. این اعمال کاملاً طبیعی و در اغلب موارد روش هایی موثر برای آرام کردن او می باشند. یک پتو یا اسباب بازی نرم که بتواند در مواقع فشار روحی وناراحتی به آن پناهنده شود، کمک بسیار موثری برای آرام کردن اوست.

 

حتماً باید چنین اشیایی درمواقع احتیاج کودکتان در اطرافش باشد. مثلاً وقتی تا دیروقت کارمی کنید یا مواقعی که با کودکتان در محیطی مهیج مثل سوپرمارکت یارستوران هستید و احتمال مایوس یا ناراحت شدن او وجوددارد، بهتر است که چنین اشیایی درکنارش باشد. اگر پدر یا مادر بچه ای تحرک طلب و پرخاش جو هستید، نسبت به برطرف کردن احتیاجات خود جدی باشید. استراحت به اندازه نیاز، ورزش و ارتباط با افراد قابل اعتماد از اعمال موثری است که می توانید انجام دهید. این کار کمک شایانی به انعطاف پذیر بودن شما در مقابل خواسته های کودکتان می کند، چنانچه فکرمی کنید صبر و توانتان را از دست داده اید و دیگر نمی توانید رفتار کودکتان را تحمل کنید، بدون معطلی باپزشک تماس بگیرید. او حتماً می تواند برای کنترل رفتار کودکتان شما را راهنمایی کند.

 

کـــــــــودک آسان گیــــــــــر

اما چنانچه کودکتان آسان گیر و بردبار است،  بدانید که از خوش شانس ترین افراد روی زمین هستید. کودکان یک ساله ای که رفتاری ملایم و متعادل دارند، بچه هایی شاد و سرزنده هستند. آنها با شرایط جدید خیلی زود اخت می گیرند. به ندرت گریه می کنند و از برنامه های ثابت مانند آماده شدن برای خواب و خورد و خوراک در یک زمان خاص از روز پیروی می کنند. آنها آنقدر سخت گیر نیستند که غذاهای جدید یا بی خوابی را نتوانند تحمل کنند. رفتارها و پاسخ های این بچه ها به عوامل و افراد متفاوت در دنیای اطرافشان آنقدر مشخص است که می توان آنها را به طورمشخص پیش بینی کرد، البته نه آنقدر که به نظر اغراق آمیز برسد.

 

چنانچه بچه ای آسان گیر دارید، و با تمام جوانب زندگی روزانه به خوبی کنار می آید، دیگران و اتفاق هایی که در اطرافش می افتد برایش جالب هستند و رفتارش به گونه ای است که به راحتی قابل فهم است.برای مثال زمان یادگیری رفتن به موقع به دستشویی، همه چیز به خوبی پیش می رود. کلمات یا حرکات کلیدی او به شما می فهماند که به دستشویی نیاز دارد. با این حال، داشتن کودکی با رفتاری متعادل و ملایم نیز بدون اشکال و سختی نیست. ازآن جایی که کودکان یک ساله آسان گیر هیچ گونه درخواستی ندارند و یا اگر هم داشته باشند، آن را ابرازنمی کنند، گاهی اوقات پدر ومادر برای برطرف کردن نیازهای آنها با مشکل مواجه می شوند، زیرا متوچه نمی شوند آنها به چه چیز نیاز دارد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که کودک دیگری البته نه به صبوری و آرامی او در خانواده باشد.چون ممکن است نیازهای کودک ساکت و متکی به نفس شما نادیده گرفته شود. مراقب باشید که کودک آسان گیر یک ساله خود رابا وسایلش برای یک مدت طولانی تنها نگذارید. اما مطمئن شوید که او درخواست هایش را حتماً مطرح می کند و توانایی اینکار را دارد
  • علیرضا لرستانی

پرخاشگری در کودکان

علیرضا لرستانی | سه شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۰۰ ق.ظ

 

یکی از دلایل عمده ای که باعث پرخاشگری و گاه حتی فراتر رفته و تبدیل به شکستن هنجار ها و بزهکاری می گردد سرزنش و نکوهش های بسیار والدین در دوران کودکی و نوجوانی می باشد.سرزنش هایی که در انتها باعث از بین رفتن اعتماد بنفس کودکان نسبت به عملکرد خود می گردد و بهمین منظور دائم تلاش می کنند تا بجای برآورد و بیان خواسته های خود به خواسته های دیگران توجه کنند چون آموخته اند که عملکرد ایشان اغلب مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته و ناگزیر برای بدست آوردن نوازش از جانب والدین و نزدیکان خود می بایست اینگونه عمل کنند. متاسفانه این عملکرد والدین در بسیاری مواقع با شکست روبرو می گردد زیرا هنگا میکه کودک کاری مورد انتظار را انجام می دهند، ولی نوازش دریافت نمی کند احساس می کند که به او خیانت شده است. بهمین دلیل بعدها او دچار مشکل شده و راه حل را در گرفتن انتقام با شکستن هنجارها و یا پرخاشگر می گردد. در اینجا نمونه هایی از این موضوع در زیر ارائه شده است.

نـــوازش داده نمی شوند تا کــــودک زیاد لوس نشود

چون نوازش دریافت نمی کنند، یاد می گیرند که بعدها در زندگی نیز آن را قبول نکنند و به این ترتیب هیچوقت یاد نمی گیرند که بگویند متشکرم. حتی در عوض آن گاها می گویند " برو بابا اینکه چیزی نبود" بعبارت دیگر آنقدر به این رفتار عادت کرده است که هر عملی برای او پیش پا افتاده و نا چیز است.

مغرور نشود

برخی از والدین از براز تحسین خودداری می کنند و حتی کلمه "آفرین" را بمنظور ایجاد انگیزه ای برای موفقیت های بزرگتر ادا نمی کنند. بدین ترتیب کودک در سراسر زندگی آینده اش از کوههای بدون قله بالا می رود و زجر سقوط در دره های بی انتها را احساس می کند، زیرا هرگز به پاداشی که انتظارش را می کشند نمی رسند. این گروه اگر چه از تلاش دست بر دار نیستند اما، خشم و ناکامی او هر دم افزایش می یابد تا آنجا که در آن غرق می شوند و بالاخره کار به مناظره و دشمنی می کشد.

مــــوفقیتهای کــــودک فهمیده نمـــــی شود

موفقیتهای کودک فهمیده نمی شود، و لذا بحساب نمی آید. کوروش مدال جایزه اول مسابقه مقاله نویسی مدرسه تحت عنوان "بهترین راه مبارزه با عدم توازن بین المللی" را به خانه آورد. اما کوروش بعدا تصادفا می شنود که مادرش ضمن صحبت به دوستی می گوید "مقاله نویسی کوروش بعد نیست". او این صحبت را بدون درک موفقیت بزرگ پسرش با دیگری درمیان می گذارد و متوجه سعی و تلاش سخت پسرش برای بدست آوردن این موقعیت بزرگ نمی گردد.

تـــو هیچـــوقت کــــاری را درست انجام نمــــی دهــــی

بعبارت دیگر آنطور که من می خواهم انجام نمی دهی. فردی سالها تلاش می کند و پس از مرارت های بسیار به درجه دکتری می رسد و در روانپزشکی تخصص می گیرد اما، یک روز که به ملاقات مادرش می رود و در گفتگویی مادرش به او می گوید "دکتر شدی خیلی خوب، اما چرا رفتی روانپزشک شدی. نمی توانستی یک تخصص بهتر بگیری". بعبارت دیگر پیام والد این است. اینطور که هستی نباش. آن چیزی باش که من همیشه در رویا هایم از تو داشتم. آخ چقدر دلم می خواست تو جراح می شدی که مردم بگویند پسر او جراح است.

کامــــــل نیســـت

خواهر و برادر روزها با شوق و ذوق تمام وقت صرف می کنند تا دیوار های اتاق را رنگ تازه بزنند. سپس از پدرشان می خواهند تا بیایید و درباره کارشان نظر بدهد، درهمین حال منتظر تعریف و تمجید پدر می باشند بخاطر رنگ و نقاشی جدید اتاق اما تنها چیزی پدر می گوید این است. بد نیست البته آن گوشه سقف را هم انگار فراموش کردید.

ســـــرقت نــــوازشهـــــا

جوانی که نشان بهترین دانشجوی سال را می گیرد و با افتخار و غرور از سالن بیرون می اید با این حرف مادر روبرو می شود که پسرم برو خدا را رو شکر کن چون تمام عمر برایت دعا کردم و تو همه این تشویق ها و ستایش ها را رو مدیون خداوند هستی. در واقع پیامی که این جا ذکر می گردد این است که مادر انتظار ستایش دارد. قدردانی زمانی بی ریا بر زبان می آید که طرف مقابل خواستار آن نباشد. کودکان موقعی یاد می گیرند که از صمیم قلب بگویند متشکرم که بشنوند والدینشان از صیمیم قلب بگویند: متشکرم.

مخـــــدوش شدن نـــوازشـــــها

زیباترین و با ارزشترین مهر تایید های دیگران، در مقابل سخنان پدر و یا مادر پشیزی ارزش ندارد. مانند این جمله: آنها چی می فهمند، تازه تو زندگی ما نیستند که ببینند یا لیسانس مدرسه عالی خوبه اما اگر مثل پسر عموت رفته بودی دانشگاه هاروارد و مدرک آنجا رو می گرفتی آن یک چیز دیگه بود.

مـــوفقیتها دست کــم گـــــرفته مــــــی شوند

امیر هم کار می کند و هم به دانشگاه می رود. همچنین اعلی رغم کار تمام وقت او موفق می شود تا بورسیه تحصیلی رایگان را برای درجه دکترا در دانشگاه آکسفورد را بدست آورد. پدر امیر از این وضعیت راضی نیست و می گوید آخر می خوای بری خارج چیکار؟ اینهمه درس خوندی و ما کمکت کردیم حالا بجای اینکه بر گردی عصای دست ما برای زمان پیری باشی می خوای بری خارج. آخه این هم شد کار حسابی!!!! بلی زندگی برای تلاشگران ابدی، مبارزه ای است بی حاصل برای بدست آوردن چیزی که اصلا وجود ندارد. شاید نکات بالا در نگاه اول زیاد مهم بحساب نیاید اما واقعیت این است بسیاری ازکودکان و بزرگسالانی که در گیر پرخاشگری و ناهنجاریهای اجتماعی می گردند ریشه در گذشته دور دارند. بعبارت دیگر نمی خواهند همچون گذشته مورد سرزنش قرار گیرند و حود را بهترین نشان دهند اگر چه شاید این عملکرد در جهت منفی باشد. شما در زندگی خود چگونه عمل می کنید آیا می خواهید دیگران را شبیه خود سازید یا آنها را بگونه ای تربیت نمایید که آرزوهای شما را برآورده سازند یا اجازه می دهید خودشان باشند و از آنچه که هستند لذت ببرند اگر چه با شما تفاوت داشته باشند.

  • علیرضا لرستانی

نمونه سوالات تاریخ کلاس پنجم (مهر ماه)

علیرضا لرستانی | يكشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۰، ۰۷:۴۰ ب.ظ

نام و نام خانوادگی:

1-هنگام ظهور اسلام، بیش تر مردم عربستان .................. و بقیّه.............. بودند5/
2- عرب ها به صورت .................. زندگی می کردند.25/
3-مهم ترین شهر عربستان ......... بود. 25/

4 -پیامبر اسلام در سنّ ...... سالگی و در ............ رحلت فرمود5/

5- سردسته ی مخالفان پیامبر در مکّه، که بود؟25/


6- حضرت محمّد(ص) چه مدّت در سال برای عبادت خدا به غار حرا می رفت؟25/


7- خداوند بعد از چند سال به حضرت محمّد(ص) مأموریت داد تا مردم را آشکارا به اسلام دعوت کند؟25/


8- سرپرستی مسلمانانی را که به حبشه هجرت کردند، چه کسی بر عهده داشت؟25/

10-مهم ترین کار پیامبر در مدینه چه بود؟25/

 

11- مبدأ تاریخ مسلمانان چیست؟25/

 

9-دو جنگ مهم پیامبر را نام ببرید.1

 

12- نخستین کسانی را که به دین اسلام ایمان آوردند، نام ببرید1

 

13-دو دلیل اهمّیّت مکّه قبل از ظهور اسلام چه بود؟1

 

14-چرا به پیامبر، محمّد امین می گفتند؟1

 

15-آرزوی پیامبر قبل از بعثت چه بود.1


16- حضرت خدیجه(ع) چگونه زنی بود؟1


17- بعثت یعنی چه؟1

 

18- حضرت محمّد(ص) در سال هفتم هجری به پادشاهان کدام کشورها نامه فرستاد و آن ها را به دین اسلام دعوت کرد؟1



19- چرا کافران به مبارزه با پیامبر برخاستند؟1


20- کافران و ثروتمندان مکّه، ابتدا چگونه خواستند که حضرت محمّد(ص) را از راه خدا بازدارند؟1

21-چرا عدّه ای از مسلمانان به حبشه هجرت کردند؟1


- 22- قطع رابطه ی کافران با مسلمانان، چگونه از بین رفت؟1

 

23- چرا پیامبر حبشه را برای مهاجرت مسلمانان انتخاب کرد؟1

 

24- چرا کافران تصمیم به قتل پیامبر گرفتند؟1


25- چگونه مکّه به دست مسلمانان فتح شد؟1


26- وقتی حضرت محمّد(ص) شنید که خسرو پرویز نامه اش را پاره کرده است، چه فرمود؟1



27- زندگی حضرت محمّد(ص) چگونه بود؟1

  • علیرضا لرستانی

نمونه سوالات علوم پنجم 2

علیرضا لرستانی | جمعه, ۷ مرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۵۳ ق.ظ

17

صحیح

غلط

جملات زیر را بخوانید و صحیح یا غلط بودن آن را مشخص کنید.

الف ) به وسیله ای که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل می کند موتور الکتریکی گویند.

ب ) در تغییر شیمیایی ، یک ماده به ماده دیگر تبدیل نمی شود .

ج ) تکیه گاه همیشه بین قسمتی که به آن نیرو وارد می کنیم و قسمتی که اهرم بر جسم نیرو وارد می کند قرار دارد .

د ) منشور کمک می کند تا ما نور را تجزیه کنیم.

1

18

جملات زیر را کامل کنید.

الف ) با .................................. زندگی بر روی کرهء زمین آغاز شد.

ب ) آب یک ماده ............................. و جیوه یک ماده .................................. است .

ج ) زندگی در ............................ شروع شده است .

1

19

گیاه خاک چیست ؟

1

20

رنگین کمان چگونه به وجود می آید؟

1

21

کانون عدسی چیست ؟تعریف کنید.

1

22

تغییر فیزیکی را تعریف کنید، و دوتغییر شیمیایی نام ببرید.

1

23

ترکیب را تعریف کنید و یک مثال بزنید.

1

24

کدام دسته از سنگها را تاریخچه زمین می نامند؟ چــــرا ؟

1

25

مدل مولکول آب را رسم کنید .

1

26

فسیل یا سنگ واره را تعریف کنید.

1

27

چرا شکل و حجم مواد جامد ثابت است ؟

1

28

به چه دلیل مواد خاصیتهای متفاوتی دارند؟

1

جمع بارم

شاد وپیروز باشید

20 نمره

  • علیرضا لرستانی

نمونه سوالات علوم پنجم 1

علیرضا لرستانی | چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۰، ۰۶:۰۹ ق.ظ

 

ردیف

مــــــــــــــــــــــــــــــــــتن سوالات

بارم

 

1

در کدام وسیله انرژی الکتریکی به انرژی حرکتی تبدیل نمی شود؟

الف) پنکه                              ب ) چراغ مطالعه                     ج ) ماشین لباسشویی                        د ) چرخ گوشت

5/0

2

بیشتر مواد از ..................................ساخته شده اند؟

الف ) مولکول                ب ) فلز                      ج ) اکسیژن                            د ) مایعات مختلف  

5/0

3

زندگی بر روی خشکیها از چه زمانی آغاز شد؟

الف ) پیدا شدن جانوران           ب ) پیدا شدن گیاهان             ج ) پیدا شدن دریاها                        د ) پیدایش جنگلها

5/0

4

کدام مورد بیشتر باعث زنگ زدن آهن می شود ؟

الف ) اکسیژن و رطوبت به مقدار کم                                            ب ) گاز کربنیک و رطوبت

 ب ) اکسیژن و رطوبت به مقدار زیاد                                           د  ) اکسیژن و گرما

5/0

5

در کدامیک از دستگاههای زیر عدسی وجود ندارد؟

الف ) دوربین عکاسی                    ب ) چراغ ماشین                          ج ) تلسکوپ                 د ) میکروسکوپ

5/0

6

از بدن کدامیک از موجودات زیر سنگواره بهتری تشکیل می شود ؟

الف ) کرم خاکی                           ب ) ماهی                                    ج ) حشره                             د ) زنبور عسل

5/0

7

برای تشکیل شدن لایه ای از خاک به قطر ا سانتیمتربیشتر از .......................... سال وقت لازم است .

الف ) 300 سال                          ب  ) 200 سال                             ج ) 400 سال                       د ) 150 سال

5/0

8

در کدام هوا امکان مشاهده رنگین کمان وجود دارد؟

الف ) هوای آفتابی و خشک       ب ) هوای ابری و مرطوب        ج ) هوای ابری پس از باران     د ) هوای آفتابی پس از باران

5/0

9

رسیدن میوه وخراب شدن آن به ترتیب چه نوع تغییری است ؟

الف) شیمیایی- فیزیکی             ب ) شیمیایی- شیمیایی            ج ) فیزیکی – شیمیایی             د ) فیزیکی - فیزیکی

5/0

10

در کدام وسیله موتور الکتریکی وجود دارد؟

الف ) سماور برقی                     ب ) اتو                                    ج ) چرخ گوشت                       د ) پلوپز

5/0

11

سوختن شمع یک تغییر ..................... است .

الف ) فیزیکی                            ب ) شیمیایی                            ج ) فیزیکی وشیمیایی               د) هیچکدام

5/0

12

شکل روبرو نمایش یک ماده ..................... است .

الف ) عنصر                              ب ) مرکب                               ج ) مخلوط                               د ) محلول

5/0

13

ربایش بین مولکولها در کدام ماده بیشتر از بقیه است ؟

الف ) عطر                               ب ) اکسیژن                             ج ) آب                                    د ) طلا

5/0

14

به هر وسیله ای که کار رابرای ما آسان می کند چه می گویند؟

الف ) اهرم                             ب ) موتور                                 ج ) ماشین                                د ) توربین

5/0

15

نام علمی زنگ آهن چیست ؟

الف : اکسید آهن                   ب ) سولفات آهن                    ج ) آهن قرا ضه                        د ) کربنات آهن

5/0

16

تاکنون چند اتم شناخته شده است ؟

الف ) 100                            ب ) 114                                ج ) 109                                  د) بی شمار

5/0

 

 

 

  • علیرضا لرستانی