سخنی با همکاران
"برای درک اینکه آیا جامعهای در آینده به توسعه دست پیدا میکند به جای بررسی فناوریهای آن جامعه که از ظواهر توسعه است باید میزان خلاقیت، پرسشگری، تحرک، روحیه کار جمعی و تنوعطلبی کودکان آن کشور را سنجید. اگر میخواهید ببینید کشوری توسعهیافته است یا نه به کارخانهها و صنایع آن نگاه نکنید، کافی است سری به مدارس آن بزنید که اگر محیط آن آموزشی و روشهای آموزشی آنان محیطی آرام، خلاق و نوآورانه بود بدانید نسلی که درحال تربیت است میتواند در آینده جامعه را با خلاقیت و نوآوری خود توسعه بخشد. برای فهم این که کشوری توسعه یافته یا در حال توسعه است. نیازی به اندازه گیری درآمد ملی یا سرانه نیست. کافی است به دبستانها برویم و به روان شناسی آموزش کودکان توجه کنیم نطفه های توسعه در دبستانها بسته می شوند. نه در آزمایشگاه ها. این انسانها هستند که سرمایه را بارور، فن آوری را ابداع و طبیعت را تسخیر می کنند. لذا انسانی قدرت خلاقیت و نوآوری دارد که شخصیت او در دوران کودکی با این مفاهیم خو گرفته باشد. سرمایه های ما در چاههای نفت یا در بانک ها نیست. سرمایه های ما در دبستان ها نشسته اند."
داگلاس نورث - بنده جایزه نوبل 1993
- ۹۵/۰۱/۱۳