دبستان

filesell

دبستان

ستیز من تنها با تاریکی است و برای ستیز و نبرد با تاریکی ، شمشیر بر تاریکی نمی کشم چراغ می افروزم

دبستان

کودکان ، نیازها و انتظارات

علیرضا لرستانی | پنجشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۰، ۰۷:۳۰ ق.ظ

 

اگر کودک شما تحرک طلب و پرتب و تاب است، باید نیازهای او را بررسی کنید. خوشبختانه امروزه تکنیک ها و روش هایی که او بتواند توسط آنها خود راآرام کند، در دسترس است. پرخاشگری خبر نمی کند. چنانچه در دوران نوزادی متوجه رفتار مبارزه طلبانه فرزندتان شدید، زمان بیداری او را تنها به آموزش اختصاص ندهید. انتظارات متفاوتی برای چنین بچه ای قائل شوید و روش های مختلفی را به کار گیرید. در طول دوران نوزادی، بچه تحرک طلب ممکن است به خاطر هر مسأله کوچکی گریه کند و خیلی دیرتر از بچه های دیگر خودش را با عادت های خوردن و خوابیدن وفق دهد.

 

اما یک مسأله خوب هم وجود دارد و آن اینکه احتمالاً مشکل زیادی برای فهمیدن احساسات و احتیاجات این بچه ندارید.چرا که او در مقابل هر عملی که به نظرش ناخوشایند بیاید عکس العمل شدیدی از خود نشان خواهد داد، مخصوصاً زمانی که شروع به حرف زدن میکند احتیاجات خود را زبانی بیان میکند. از این گذشته، کودک تحرک طلب همیشه و در همه موارد بدون انعطاف نیست. برای مثال اگر چه ممکن است از تجربیات جدید پرهیزکند و حاضر به پذیرش آنها نباشد، ولی عاشق گذراندن وقتش با شما است. او با شما بیشتر احساس راحتی و خوشحالی میکند. آگاهی داشتن از احتیاجات چنین کودکانی به شما کمک می کند تا دنیای او را به گونه ای شکل دهید که اغلب تجربیات برای او ساده تر یا مسرت بخش تر شود. برای مثال در طول اولین سال زندگی احتمالاً به این موضوع پی می برید که چه روش های مشخصی را برای آرام کردن و از بین بردن ناراحتی های او باید به کار گیرید و بعد از یک سالگی زمان آموزش این روشها فرا می رسد. در آن زمان ممکن است کودکتان تا حدی اذیت شود چنانچه در حین آموزش شروع به مکیدن پستانک یا انگشتش کرد با منع کردن کودک از این کار او را مایوس نکنید. این اعمال کاملاً طبیعی و در اغلب موارد روش هایی موثر برای آرام کردن او می باشند. یک پتو یا اسباب بازی نرم که بتواند در مواقع فشار روحی وناراحتی به آن پناهنده شود، کمک بسیار موثری برای آرام کردن اوست.

 

حتماً باید چنین اشیایی درمواقع احتیاج کودکتان در اطرافش باشد. مثلاً وقتی تا دیروقت کارمی کنید یا مواقعی که با کودکتان در محیطی مهیج مثل سوپرمارکت یارستوران هستید و احتمال مایوس یا ناراحت شدن او وجوددارد، بهتر است که چنین اشیایی درکنارش باشد. اگر پدر یا مادر بچه ای تحرک طلب و پرخاش جو هستید، نسبت به برطرف کردن احتیاجات خود جدی باشید. استراحت به اندازه نیاز، ورزش و ارتباط با افراد قابل اعتماد از اعمال موثری است که می توانید انجام دهید. این کار کمک شایانی به انعطاف پذیر بودن شما در مقابل خواسته های کودکتان می کند، چنانچه فکرمی کنید صبر و توانتان را از دست داده اید و دیگر نمی توانید رفتار کودکتان را تحمل کنید، بدون معطلی باپزشک تماس بگیرید. او حتماً می تواند برای کنترل رفتار کودکتان شما را راهنمایی کند.

 

کـــــــــودک آسان گیــــــــــر

اما چنانچه کودکتان آسان گیر و بردبار است،  بدانید که از خوش شانس ترین افراد روی زمین هستید. کودکان یک ساله ای که رفتاری ملایم و متعادل دارند، بچه هایی شاد و سرزنده هستند. آنها با شرایط جدید خیلی زود اخت می گیرند. به ندرت گریه می کنند و از برنامه های ثابت مانند آماده شدن برای خواب و خورد و خوراک در یک زمان خاص از روز پیروی می کنند. آنها آنقدر سخت گیر نیستند که غذاهای جدید یا بی خوابی را نتوانند تحمل کنند. رفتارها و پاسخ های این بچه ها به عوامل و افراد متفاوت در دنیای اطرافشان آنقدر مشخص است که می توان آنها را به طورمشخص پیش بینی کرد، البته نه آنقدر که به نظر اغراق آمیز برسد.

 

چنانچه بچه ای آسان گیر دارید، و با تمام جوانب زندگی روزانه به خوبی کنار می آید، دیگران و اتفاق هایی که در اطرافش می افتد برایش جالب هستند و رفتارش به گونه ای است که به راحتی قابل فهم است.برای مثال زمان یادگیری رفتن به موقع به دستشویی، همه چیز به خوبی پیش می رود. کلمات یا حرکات کلیدی او به شما می فهماند که به دستشویی نیاز دارد. با این حال، داشتن کودکی با رفتاری متعادل و ملایم نیز بدون اشکال و سختی نیست. ازآن جایی که کودکان یک ساله آسان گیر هیچ گونه درخواستی ندارند و یا اگر هم داشته باشند، آن را ابرازنمی کنند، گاهی اوقات پدر ومادر برای برطرف کردن نیازهای آنها با مشکل مواجه می شوند، زیرا متوچه نمی شوند آنها به چه چیز نیاز دارد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر میشود که کودک دیگری البته نه به صبوری و آرامی او در خانواده باشد.چون ممکن است نیازهای کودک ساکت و متکی به نفس شما نادیده گرفته شود. مراقب باشید که کودک آسان گیر یک ساله خود رابا وسایلش برای یک مدت طولانی تنها نگذارید. اما مطمئن شوید که او درخواست هایش را حتماً مطرح می کند و توانایی اینکار را دارد
  • علیرضا لرستانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی